Disaster Management Conference (Library of Alexandria) / (تخطيط إدارة الكوارث (مكتبة الإسكندرية

Header_Ar

تستضيف مكتبة الإسكندرية مؤتمرًا عن تخطيط إدارة الكوارث في 23 و24 أكتوبر 2016م في المسرح الصغير بمركز مؤتمرات، مكتبة الإسكندرية.

يُعقد هذا المؤتمر تحت شعار «تراثنا المعرض للخطر: التحديات وكيفية التعامل معها» مع التركيز بشكل خاص على إدارة الكوارث والتراث الثقافي في الوطن العربي. ستتطرق جلسات هذا المؤتمر للقضايا الرئيسية المتعلقة بطرق وتقنيات حماية التراث الثقافي والتخفيف من حدة المخاطر والحدّ من وقوع المزيد من الخسائر بالإضافة إلى الحفظ الرقمي، وسيكون من ضمن المتحدثين أشخاصًا عاشوا تجربة فقدان التراث الثقافي الناجم عن الكوارث الطبيعية أو الحروب. سيناقش المؤتمر أيضًا أفضل الممارسات المُتبعة في التصدي لمثل هذه الكوارث، وسيشارك متحدثون من جميع أنحاء العالم ليتبادلوا الخبرات والجهود المبذولة بشأن هذا الصدد.

عن المؤتمر:

«يزدهر المجتمع بتراثه الثقافي ويفنى بدونه».

يُعتبر التراث الثقافي إرث من عصور ماضية، وقد يكون مادي وغير مادي، طبيعي وثقافي، ومنقول وغير منقول، وقيمته لا تزل لا تقدر بثمن لحاضر ومستقبل أي بلد، وإتاحة الاطلاع على التراث الثقافي والحفاظ عليه ووقايته والتثقيف حوله هي بعضٍ من الأمور الحاسمة لتطور الشعوب وثقافتهم، لذلك بات من الضروري رصد المناطق المُعرضة للخطر لوضع سبل توفير الدعم والتوعية حول موضوع الحد من النزاعات ودرء الكوارث. ومع ازدياد تعرض التراث الثقافي لخطر الكوارث الطبيعية أو الانتهاكات كاستخدامه في الدعاية السياسية أو تدميره كهدف لأجندات معينة، أصبحت حماية التراث الثقافي أكثر أهمية عن ذي قبل.

وتعمل الهيئات الدولية مثل الاتحاد الدولي لجمعيات ومؤسسات المكتبات (الإفلا) واليونسكو واللجنة الدولية للدرع الأزرق ICBS واتحاد جمعيات مكتبات الشرق الأوسط MELA وجمعية المكتبات الأمريكية AL، على قدم وساق لمنع تكبد المزيد من الخسائر الثقافية أو الانتهاكات الأخرى ولضمان بقاء التراث الثقافي المادي في أوضاع آمنة في موطنه الأصلي. وفي الواقع، ليست التهديدات البشرية هي التي تشكل خطرًا على التراث الثقافي فحسب، بل أيضًا يمكن للتهديدات الطبيعية أن تؤثر على تراث أي منطقة، وفي هذا الموتمر، سيكون هناك إتجاه لمناقشة هذا الموضوع الهام بالتفصيل بعد ما تكبدته المنطقة العربية من خسائر في السنوات القليلة الماضية.

موضوع المؤتمر هو: تخطيط إدارة الكوارث

تراثنا المُعرض للخطر: التحديات والاستجابات

يتناول المؤتمر العديد من القضايا التي تهم المكتبات والمتاحف والأرشيفات في المنطقة العربية والتي تتعلق بإدارة الكوارث والحفاظ على التراث الثقافي.

  للتسجيل:
http://www.bibalex.org/disaster_management_conf/en/registration/reglogin.aspx


Header_En

The Library of Alexandria is hosting a conference on Disaster Management Planning on the 23rd and 24th of October, 2016 in the small Theater at the BA Conference Center.

The main theme of the conference is “Our Heritage at Risk: The Challenges and Response” with special emphasis on disaster management and cultural heritage in the Arab World. Themes of the sessions shall discuss key issues concerning methods and techniques for the protection of cultural heritage, risk mitigation, loss prevention of cultural heritage and digital preservation. Speakers who experienced the loss of cultural heritage due to natural disasters or wars will be invited to share their experiences. The conference shall also discuss best practices in risk mitigation and loss preventions.

Speakers from all over the world will be gathered to share their experiences and efforts done in this respect.

About the conference

“A community thrives through its cultural heritage, it dies without it” Cultural heritage consists of tangible and intangible, natural and cultural, movable and immovable assets inherited from the past. It is of extremely high value for the present and the future of a country. Access, preservation, prevention and education around cultural heritage are essential for the evolution of people and their culture. It is essential to monitor areas at risk, to advocate for and raise awareness about conflict and disaster prevention. With an increase in cultural heritage being at risk due to natural disaster or abused for political propaganda and destroyed to serve certain agendas, the protection of cultural heritage has never been more important.

International bodies like the International Federation of Library Associations and Institutions – IFLA, UNESCO, the International Committee of the Blue Shield, MELA, and the American Library Association – ALA are working hardly to prevent Cultural loss or abuse and ensure that (physical) cultural heritage remains in safe conditions in their place of origin. Furthermore, it is not only man made threats that pose a danger to cultural heritage; natural threats can also affect the heritage of a region. In this Conference we tend to discuss this important subject in depth after what the Arab Region has suffered in the last few years in this respect.

The Conference theme is: Disaster Management Planning Conference Our heritage at Risk: The challenge and the response

The Conference is tackling many issues of high interest to Libraries, Museums and Archives in the Arab Region, concerning disaster management and cultural heritage preservation.

 

For registration :
http://www.bibalex.org/disaster_management_conf/en/registration/reglogin.aspx


You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *